قفل بیمه تکافل باز می‌شود

۲۹ شهریور ۱۴۰۱ –

ارائه محصول تکافل توسط شرکت‌های بیمه

قفل بیمه تکافل باز می‌شود/ توقف صدور مجوز تاسیس بیمه‌های جنرال

مجید بهزادپوررئیس کل بیمه مرکزی از سهم ناچیز شرکت‌های آنلاین بیمه از فروش بیمه‌نامه، باز شدن قفل بیمه تکافل، ورود شرکتهای بیمه ای جدید به بازار و توقف صدور مجوز تاسیس بیمه های جنرال خبر داد.

رئیس کل بیمه مرکزی درباره برنامه این شرکت در خصوص بیمه تکافل اینطور توضیح داد که از سال‌های گذشته باوجود پژوهش‌های متعدد درباره چگونگی اجرای بیمه تکافل در صنعت بیمه همچنان این موضوع معطل مانده و اقدام جدی برای آن انجام نشده بود. زمانی که به بیمه مرکزی آمدم، یکی از وظایف اصلی که از سوی وزیر اقتصاد ابلاغ شد، اجرای بیمه تکافل بود.

وی تأکید کرد: بیمه تکافل محصول جدیدی است که می تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد و برای گروهی از مردم که نسبت به برخی مسائل بیمه ای شبهه شرعی داشته باشند، گره گشا باشد و آنها از طریق بیمه تکافل می توانند به بازار بیمه بپیوندند. برخی از همسایه‌های ما نیز ممکن است بیمه تکافل را قبول داشته باشند و برهمین اساس می توانیم از این مسیر با این کشورها همکاری‌های خوبی را اغاز کنیم.

بهزادپور ضمن بیان اینکه این موضوع در دستور کار جدی بیمه مرکزی است، گفت: برای همین منظور نیز شورای فقهی در بیمه مرکزی تشکیل شده تا بر مسایل شرعی این موضوع نظارت کند.

دو راه در این خصوص داشتیم، رویکرد اول این بود که شرکت تکافل تاسیس کنیم که این موضوع ریزه‌کاری های بیشتری داشت و شاید نیازمند مصوباتی بود. رویکرد دوم ارائه محصول تکافل بود؛ این راهکار را از این حیث انتخاب کردیم که زودتر به نتیجه برسیم و هم بعنوان پایلوتی باشد برای اینکه مشکلات اجرایی آن را شناسایی و برطرف کنیم. تا بعد گام اصلی که تاسیس شرکت تکافل است را برداریم.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه هم اکنون متقاضی تأسیس شرکت بیمه تکافل نیز داریم، گفت: تکافل بعنوان محصول بیمه ای در رشته های مختلف بناست ارائه شود، نکته اصلی تکافل یک رابطه دو طرفه است. مهمترین نکته این محصول بیمه ای این است که سرمایه گذاری حتما در چهارچوب عقود اسلامی و شفاف باشد. در انتهای دوره بیمه نیز بعد از کسر کارمزدها از سود به بیمه گذار برگردانده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *